Tuesday, November 1, 2011

BerMUla Dan PeNGakHirAN HayAT KitA..

COMEL NYA..!!!!! BULAT MATANYA..!!!

ASSAlamualaikum warahmatullahhiwabarokatuh..




dikala kita melalui jangkahayat yang ditentukan oleh ALLAH SWT.. membuatkan kite terus alpa dengan tanggungjawab kita sebagai manusia yg punyai AKAL dan PERASAAN yg tulus dan murni.. itulah yang membezakan antara manusia dan binatang.. Namun yang sedih dan pilu dalam kita mengejar sesuatu dalam hidup kita ini, pasti kita akan terlupa akan seseorang yang telah menjaga dan membimbing kita kejalan yang diredhoi oleh ALLAH SWT..
Dalam perkembangan pesat membangun menuju ke era zaman 2020.. ibu dan ayah tempat utk kite bertaut dihujung jari.. penuh kasih dan sayang kita harus meneruskan usaha mereka kepada generasi akan datang. semua manusia pasti merasa saat2 kita beranjakkan perubahan umur yg membuatkan kite bersa takut dgn peningkatan umur.
BERMULA .......dengan seorang bayi atau budak kecil yang menjadi kebanggaan keluarga dan harapan yg diletakkan kebahunya amat2 tinggi dan mahu mementukkan jalan ke arah kejayaan. kita dilahirkan selepas ibu mengandungkan kita selama 9 bulan...setelah membawa mereka ke dunia yg penuh dgn pancaroba ini. dan diiringi dengan doa dan harapan oleh ke-dua ibu dan ayah.. ibu seakan menitiskan air mata ketika mahu menyambut tubuh kecil ini.. dengan daging yg lembut seolah sutera..inilah ciptaan ALLAH SWT....                                                             
DIJAGA dan DIBELAI oleh tangan ibumu ini.. diberi sejuta rasa kedlm rencah kehidupan anak itu.. rencah yg asli dan terbaik akan membawa anak itu kejaln yg sempurna dan penuh pemikiran yg tinggi..
BAK KATA PEPATAH....
ANAK itu diibaratkan sebidang kain putih yang akan dicorak dan ditulis oleh mama dan ayahnye..
makin buruk kain itu semakin buruklah anak itu.. keikhlasan dan kejujuran harus menjadi tulang....

 
diusia yg terlalu muda bayi ini sudah dpt memberi kepuasan yang hebat terhadap perjalanan hidup dia suatu hari nanti..
 

kehidupan seorang warga tua tidak lah selancar ketika muda dahulu.. selain pengalaman yang banyak telah ditempuhi oleh warga tua ini.pendek kata warga tua ini sudah makan garam terlebih dahulu dan telah melalui detik-detik setiap perjalanan hidup. seeloknya kite tidak menganggap mereka seperti warga tua yang telah meninggalkan korang2 demi mengejar hal-hal duniawi.
SUATU KETIKA DAHULU... 
merekalah paling hebat dalam menempuh pelbagai hal2 duniawi. bak kata orang, tersalah langkah pasti terjatuh ditimpa tangga.. janganlah kite menlalaikan dlm mengejar hal-hal duniawi. 

nukilan jiwa ~ airUL ZamHUri 2011








No comments:

Post a Comment