Wednesday, August 8, 2012

SEPI....DI AIDILFITRI

Raya..
datang lagi...
tentunya ramai sedang bergembira...
menanti sanak-saudara kembali...
ke laman bonda dan ayahanda...

berlari-lari...
anak-anak kecil...
walau tidak ngerti..
apakah yang diraikan...
yang pasti...
bunga api ditangan genggam..
erat...

bonda...
keluarga yang lain...
sibuk menyiapkan juadah...
untuk para tamu..
esok pagi...

ayahanda
dan lain-lain...
rancak berborak...
selepas pulang tarawih...

pelita panjut..
merah nyala terang-benderang...
bagai pesta hendaknya...

jauh di singgah sana...
alunan takbir..
memecah sunyi...
sayu di hati 
ini...

apakah daya...
aku di perantauan...
mengenang sejenak kelibat aidilfitri...
bersilih ganti..
peristiwa di malam raya...

aku...
sepi...
sedih...
sunyi...
terkenang dek zaman dulu...
tanpa sesiapa di sisi...
tanpa sesiapa yang mahu bersama2...
aku...
pasrah...
redho...
dihening syawal ini..
aku hulurkan ampun maaf...
mensuci hening dosa...

selamat hari raya...
aidilfitri...
maaf zahir dan batin...
dari saya...

INCIK AIRUL ZAMHURI

No comments:

Post a Comment